Mobiliteitsvergoeding “Cash for car”

Wat is een mobiliteitsvergoeding

Hoewel de wagen nog altijd heel wat voordelen biedt (zeker als je houder bent van een MAES tankkaart en dus goedkoop tankt), verliest dit klassieke vervoersmiddel stilaan aan populariteit. En dat is niet verwonderlijk. Het fileleed neemt toe en alternatieven zoals deelfietsen en elektrische steps of zelfs Ubers worden steeds aantrekkelijker. De regering speelt hierop in met initiatieven als het mobiliteitsbudget en de mobiliteitsvergoeding. Hier doen we de verschillen uit de doeken en belichten we de mobiliteitsvergoeding, die ook wel de ‘cash for car’-regeling wordt genoemd.

Mobiliteitsbudget of mobiliteitsvergoeding?

Hoewel de twee systemen weleens verward worden en inderdaad heel wat overeenkomsten vertonen, mag je het mobiliteitsbudget en de mobiliteitsvergoeding niet zomaar gelijkschakelen. Het mobiliteitsbudget laat toe dat werknemers hun bedrijfswagen inruilen voor een duurzamer exemplaar, terwijl werknemers die hun bedrijfswagen inleveren en voor een mobiliteitsvergoeding kiezen definitief afstand doen van een bedrijfsauto. Zij krijgen in ruil een vergoeding in cash.

Wie overstapt van een mobiliteitsvergoeding naar een mobiliteitsbudget, verliest uiteraard zijn recht op een mobiliteitsvergoeding – en omgekeerd.

 

De grootte van je mobiliteitsvergoeding

Hoeveel cash je krijgt in ruil voor je bedrijfswagen, hangt af van een aantal parameters. De mobiliteitsvergoeding wordt berekend met een formule die rekening houdt met onder meer de cataloguswaarde van de bedrijfswagen die je inlevert, de extra opties, de eventuele eigen werknemersbijdrage, en het feit of je al dan niet een tankkaart hebt. Namelijk:

  • 20% van 6/7 van de cataloguswaarde (min een eventuele eigen bijdrage in de wagenkosten) als je geen tankkaart had.
  • 24% van 6/7 van de cataloguswaarde (min een eventuele eigen bijdrage in de wagenkosten) als je wel een tankkaart had.

Het bedrag dat hieruit voortvloeit, wordt nog belast, maar je betaalt er als werknemer geen RSZ op. De mobiliteitsvergoeding kan bovendien stijgen of dalen bij een promotie of een functiewijziging (waarvoor je als werknemer recht zou hebben op een bedrijfswagen uit een hogere of een lagere categorie).

 

Wie komt in aanmerking voor ‘cash for car’?

Net zoals het mobiliteitsbudget, gaat de mobiliteitsvergoeding uit van een dubbele keuzevrijheid: de werkgever is vrij om te kiezen of hij het systeem invoert of niet (en of hij dit doet voor het hele bedrijf, of voor bepaalde afdelingen of individuele werknemers), en de werknemer is vrij om te kiezen of hij erop ingaat of niet. Zetten beide partijen het licht op groen, dan moeten er nog een aantal voorwaarden afgevinkt worden:

  • Als werkgever moet je al minstens drie jaar bedrijfswagens aanbieden aan je werknemers.
  • Als werknemer moet je de laatste drie jaar minstens een jaar lang een bedrijfswagen gehad hebben (en dit gedurende een ononderbroken periode van drie maanden voorafgaand aan de aanvraag van de mobiliteitsvergoeding). De ‘cash for car’-regeling kan echter ook worden aangevraagd door een werknemer die niet effectief over een bedrijfswagen beschikte, maar die hier in de onderneming wel recht op had (gedurende dezelfde periode).

Snel navigeren:

Op de MAES site kan je heel wat belangrijke informatie terugvinden rond tankkaarten. Via onderstaande links kan je snel en makkelijk navigeren naar de pagina die je wenst!

De mobiliteitsvergoeding invoeren

Wie de ‘cash for car’-regeling wil introduceren in zijn organisatie, moet dat doen via de car policy, individuele overeenkomsten en de collectieve arbeidsovereenkomst. Het spreekt voor zich dat je het personeel hierover inlicht. De werknemers die willen instappen, dienen vervolgens een schriftelijke aanvraag in. De werkgever aanvaardt die aanvraag tot slot (ook schriftelijk) en het akkoord wordt opgenomen in de arbeidsovereenkomst.

Mobiliteitsvergoeding berekenen

Via deze handige tool van SD Workx kan je makkelijk alles berekenen.

Mobiliteitsvergoeding bouw

Vanaf 1 mei 2020 verhoogt de mobiliteitsvergoeding voor chauffeurs met passagiers in de bouwsector (PC 124). Het bedrag stijgt van 0,1316 euro per kilometer naar 0,1579 euro per kilometer.

Belasting op mobiliteitsvergoeding

De werknemer betaalt belastingen op een gedeelte van de mobiliteitsvergoeding berekend volgens volgende formule: cataloguswaarde x 6/7 x 4% (met een minimum van 1.340 EUR in 2019). Het overige gedeelte van de mobiliteitsvergoeding is vrijgesteld van belastingen.

Veelgestelde vragen

Kan ik meerdere tankkaarten voor zelfstandigen aanvragen?

Via onze website kan je makkelijk de aanvraag doen, daar kan je ook het gewenste aantal kaarten opgeven.

Hoe kan ik mijn tankkaart voor zelfstandigen blokkeren?

Een tankpas blokkeren kun je makkelijk zelf via ons portaal of gewoon via e-mail.

Hoe kan ik een extra tankkaart voor zelfstandigen aanvragen?

Een bijkomende tankkaart voor zelfstandigen kun je makkelijk zelf aanvragen via ons portaal of gewoon via e-mail.

Bestaan er verschillende soorten tankkaarten voor zelfstandigen?

Met een MAES tankkaart voor zelfstandigen profiteren jij en je personeel altijd van de beste prijs, maar als werkgever heb je de keuze uit een gewone tankkaart voor zelfstandigen en eentje met verplichte kilometerstandingave, zodat je het verbruik van je werknemers gericht kunt controleren en eventuele fraude meteen opmerkt.

Nog vragen over onze tankkaarten?

Neem gerust contact met ons op!

Your compare list

Compare
Alles verwijderen
VERGELIJK
0