Waarom (nu al) kiezen voor een hybride of elektrische wagen

Elektrische en Hybride wagens worden populairder en lijken wel één van de beste opties te zijn voor wagens in de toekomst. Maar waarom zou je nu al overstappen naar een elektrische of hybride wagen? Hieronder kan je enkele belangrijke beweegredenen terugvinden!

elektrische ingeplugd
Waarom kiezen voor elektrisch?

Waarom wel al kiezen voor een hybride of elektrische wagen?

Door onderstaande redenen vertellen we je meer over waarom je wel kunt kiezen voor een hybride of elektrische wagen.

Milieuvriendelijker

Hybride (mits deze daadwerkelijk elektrisch geladen worden) en volledig elektrische auto’s produceren lokaal minder uitlaatgassen dan traditionele benzine- of dieselauto’s, waardoor ze een positieve bijdrage leveren aan het milieu. Natuurlijk is er meer dan enkel de lokale uitstoot, je moet het hele traject bekijken. Hier kan je een diepgaandere analyse terugvinden;

Geruisloze rijervaring

Elektrische auto’s maken minder geluid bij het rijden. Hoewel sommige mensen genieten van een ronkende motor, zijn er heel wat mensen die opteren voor een elektrische wagen, net omdat hij minder geluid maakt, wat kan leiden tot een stillere en meer comfortabele rijervaring.

Steun voor duurzame energie

Door te kiezen voor een elektrische auto, kan je in de praktijk gebruik maken van duurzame energiebronnen, zoals zonne- en windenergie.

Sterke prestaties

Veel elektrische auto’s bieden snellere versnelling en meer koppel dan vergelijkbare benzine- of dieselauto’s;

Fiscale voordelen

In België kunnen eigenaren van elektrische auto’s profiteren van fiscale voordelen, zoals lagere registratie- en wegenbelastingen. Deze steunmaatregelen worden wel stilletjes aan afgebouwd door de overheid.

Beschikbare modellen

Er komen meer en meer verschillende hybride en elektrische modellen beschikbaar op de Belgische markt, waaronder zowel kleine stadsauto’s als grote gezinswagens. Vaak zijn deze nog aan de dure kant, maar meer en meer producenten vinden toch een manier om de prijs te drukken.

Druk van de overheid

Ouder dieselwagens mogen nu al niet meer rijden in enkele steden. De komende jaren zal dit nog worden uitgebreid. Daarnaast gaat Europa de productie van de wagens op traditionele brandstoffen verbieden vanaf 2035 (met uitzondering E-fuels).

Elektrische bedrijfswagen

Gezien je voor een elektrische wagen als bedrijf subsidies krijgt is het nu wel geen slecht moment om de switch te maken.

MAES tankstation

Waarom (nog) niet kiezen voor een hybride of elektrische wagen?

Kostprijs per kilometer

Vroeger stond dit puntje hierboven, het was net een sterk punt van de elektrische wagen, hij was op lange termijn goedkoper. Tot voor de gas- en elektriciteitscrisis waren de beperkte verbruikskosten net één van de redenen waarom je zou moeten overschakelen. Niet alleen was elektrisch laden goedkoper, het onderhoud was ook goedkoper en de wagen gaat doorgaans langer mee. Zeker voor mensen met een beperkt verbruik, bv gemiddeld jaarlijks 15.000 kilometer, die kwamen per jaar al snel uit op een 600 euro per jaar minder dan met benzine of diesel.

Maar sinds deze crisis valt dit verkoopargument wel weg

Voor 15.000 km kan je met de huidige prijzen tot wel 200 euro meer per jaar betalen dan met een benzinewagen (bron – De tijd) en hierbij rekenen ze de gemiddelde prijs wanneer je thuis kan laden. Kan je niet thuis of op het werk laden dan kan zal het verschil nog groter zijn. Al is het hier belangrijk dat je jouw eigen rekening maakt. Heb je bijvoorbeeld zonnepanelen of een goed tarief bij jouw leverancier dan kan dat voor jouw geval wel anders zijn.

Opladen duurt langer

Dit duurt ook langer dan tanken bij een gewone wagen. Als je dit steeds thuis of op je werk kan doen is dit niet echt tijdsverlies, meer nog, als je het steeds zo kan combineren dan spaar je zelfs tijd want je moet onderweg niet stoppen. Maar als dat geen optie is en je moet steeds ergens gaan laden verlies je er toch makkelijk extra tijd mee.

De snelladers die MAES aan het plaatsen is zorgen wel voor dat je binnen 10 à 20 minuten weer goed bent voor honderden kilometers om je reis terug verder te zetten. Maar bij een gewone wagen is dit 1 minuutje voor meer kilometers. Toch belangrijk om af te wegen.

Blijft de steun van de overheid?

Momenteel ondersteunt de overheid de overstap naar elektrisch rijden door allerhande subsidies. De reden hierachter is dat ze willen dat zo veel mogelijk mensen de overstap zo snel mogelijk maken. Maar ondertussen is er een hele shift aan gebeuren in de autosector en heeft ook Europa beslist de verkoop van nieuwe auto’s die CO₂ uitstoten tegen 2035 stop te zetten. De huidige overheidssteun is dus binnenkort niet meer nodig en voor de overheid valt ook de extra inkomsten van accijnzen op brandstof weg. Het is dus zeer de vraag of diezelfde steun er nog gaat zijn over 5 of 10 jaar.

Technologie is nog nieuw

Door dat de technologie in de meeste hybride en dan vooral elektrische wagens nog vrij nieuw is, komt hier ook een hogere initiële kost aan te pas voor hetzelfde type wagen. Vermoedelijk zal de aankoopprijs van elektrische wagens dalen naarmate de technologie verbetert, maar op dit ogenblik is dit toch een grotere hap uit het budget.

Minder bereik

Qua bereik hebben de elektrische wagens enorme stappen gezet, maar ze zijn nog geen match met hun diesel- en benzine equivalent. Er zijn ondertussen al zeker elektrische wagens met een bereik van 900km, maar hier betaal je natuurlijk ook wel voor. De gemiddelde wagens hebben een gemiddelde range bij de duurdere klasse van 425km, de middenklasse van 310km en de lage klasse van 230 km. Dit is natuurlijk wel een enorm verschil als je vaak de baan op bent. Ook hier staat de technologie bij wijze van spreken nog in zijn kinderschoenen.

Weinig infrastructuur onderweg

Binnen de 5 kilometer kan de gemiddelde Belg bij wijze van spreken zijn wagen volgooien met traditionele brandstof. Overal kan hij wel tijdig een tankstation vinden en ver omrijden is dus niet nodig. Maar bij elektrische wagens is dit nog niet het geval. Kan je thuis of op het werk laden en is deze afstand niet te groot, dan heb je hier niet veel last van. Maar laden onderweg is nog niet zo simpel als het lijkt. Je ziet ze nu wel meer en meer komen en ook wij bij MAES zijn bezig om een 100-tal ultrasnelle laadpalen te plaatsen op onze stations in 2023.

Maar als je enkel onderweg kan laden dan kan dit toch tegenvallen, zeker als de wagen populairder wordt dan dat het netwerk kan bijgebouwd worden. Ook hierbij speelt de kost een grote rol, heb je thuis zonnepanelen of mag je op het werk laden dan valt het al bij al nog mee. Maar als je enkel onderweg kan laden, dan betaal je hier ook voor. En dan houden we nog geen rekening om met de wagen op reis te gaan. Dit laatste is zeker doenbaar, maar vergt een grotere planning dan wanneer je nog rondrijdt met een gewone benzine- of dieselwagen.

Vraag hier je MAES Hybrid Card aan!

Vraag hier je MAES Hybrid Card aan!

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag of probleem met één van de ultrasnelle laadpalen van MAES/Sparki?

Bij vragen of problemen kan je ook best onze partner Sparki rechtstreeks contacteren via 078 486 660 of [email protected]

Wat is het verschil tussen publieke en private oplaadpunten?

Publieke oplaadpunten zijn eigendom van een openbare instantie of een commerciële exploitant en zijn meestal gelegen op openbare plaatsen, zoals parkeerplaatsen langs de weg, parkeergarages, winkelcentra, enzovoort. Private oplaadpunten zijn eigendom van particulieren of bedrijven en zijn geïnstalleerd op privéterreinen, zoals een oprit of garage. Publieke oplaadpunten zijn vaak toegankelijk voor iedereen, terwijl private oplaadpunten alleen toegankelijk zijn voor de eigenaar van het oplaadpunt en zijn of haar gasten.

Hoe kan ik zien hoe vol de batterij van mijn elektrische auto is?

De meeste elektrische auto’s hebben een dashboarddisplay waarop de laadstatus van de batterij wordt weergegeven. Dit kan worden uitgedrukt als een percentage of als het aantal kilometers dat nog kan worden afgelegd met de resterende lading. Sommige auto’s hebben ook een mobiele app waarmee de laadstatus van de batterij op afstand kan worden gecontroleerd.

Hoeveel vermogen heb ik nodig om mijn elektrische auto op te laden?

Het vermogen dat nodig is om een elektrische auto op te laden hangt af van de capaciteit van de batterij en de laadsnelheid van het oplaadpunt. Over het algemeen geldt dat hoe groter de capaciteit van de batterij en hoe sneller de laadsnelheid, des te hoger het benodigde vermogen. Een gemiddelde elektrische auto heeft een batterijcapaciteit van ongeveer 60 kWh en kan met een laadsnelheid van 7,4 kW in ongeveer 8 uur worden opgeladen van 0 naar 100%. Voor snellere laadsnelheden, bijvoorbeeld bij een snellaadstation, is een hoger vermogen nodig.

Kan ik mijn elektrische auto thuis opladen?

Ja, de meeste elektrische auto’s kunnen thuis worden opgeladen met behulp van een laadpaal of een gewoon stopcontact.

Is het veilig om een elektrische auto op te laden?

Ja, het is veilig om een elektrische auto op te laden. Elektrische auto’s zijn ontworpen om veilig te zijn tijdens het opladen, en de meeste oplaadpunten hebben beveiligingsmechanismen om overbelasting en kortsluiting te voorkomen.

Kan ik mijn elektrische voertuig opladen terwijl ik aan het rijden ben?

Op dit moment is het niet mogelijk om een elektrisch voertuig op te laden terwijl je aan het rijden bent, omdat de technologie voor draadloos opladen nog in ontwikkeling is.