Wat kost elektrisch rijden?

Voor veel mensen is de doorslaggevende factor de kostprijs van elektrisch rijden. Heel veel mensen willen gerust de overstap maken naar een wagen met een minder vervuilende lokale uitstoot, maar ze gaan er natuurlijk niet dieper voor in hun portemonnee duiken. Of elektrisch rijden duurder is dan rijden met een wagen op traditionele brandstof hangt af van verschillende factoren.

Aankoopprijs

Over het algemeen is het aanschaffen van een elektrische wagen nu nog duurder dan het kopen van een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Je krijgt hier nu wel nog extra steun van de overheid, zo is een groot voordeel van een elektrische wagen dat je in Vlaanderen geen belasting op de inverkeerstelling (BIV) betaalt en dat er ook geen jaarlijks terugkerende verkeersbelasting verschuldigd is.

Fiscaal mogelijkheden

Ook voor bedrijven zijn er nog een resem incentives om de stap te zetten, zo zijn elektrische wagens nog altijd voor 100 procent fiscaal aftrekbaar voor de werkgever tot 2026. Maar het fiscale voordeel daalt stapsgewijs. Auto’s die in 2027 worden aangeschaft genieten dan nog een fiscale aftrek van 95 procent. Voor wagens die in de jaren nadien worden aangeschaft zakt de mogelijkheid om de wagen fiscaal in te brengen geleidelijk aan naar 67,5 procent in 2031.

Onderhoudskosten

Qua onderhoudskosten zit je met een elektrische wagen wel iets beter. Deze wagens hebben wel minder bewegende delen en geen verbrandingsmotor waardoor de onderhoudskosten gemiddeld lager zijn. Aandachtspunt is wel de veroudering van de accu en de mogelijke kosten van vervanging die op enig moment moet plaatsvinden. Die kosten zijn over het algemeen zeer hoog.

Restwaarde

Wat de komende tijd nog een onzekere factor zal blijven is de restwaarde van de elektrische voertuigen. We spreken over relatief nieuwe technologie waar nog veel ontwikkeling in zal plaatsvinden. Hierdoor zullen elektrische wagens in de toekomst nog sterk kunnen verbeteren maar dit zal een minder goed effect hebben op de restwaarde van oudere exemplaren.

Elektrisch rijden duurder dan benzine?

Vroeger was dit één van de pushfactors om een elektrische wagen aan te schaffen. Voor onze recente energiecrisis kon je bij een laag verbruik van een 15.000 kilometers per jaar, makkelijk €600 besparen per jaar ten opzichte van wagens op benzine of diesel.

Maar sinds deze crisis is dit verkoopargument wel wat onder druk komen te staan. Om de vergelijking te maken hebben we even gekeken naar de verschillen voor een jaarlijkse afstand van 15.000km. Voor elektrisch laden hebben als basis de gemiddelde commerciële prijs voor elektriciteit die de federale energiewaakhond CREG voor december 2022 publiceerde (58,75 cent/kWh) genomen. Daarnaast hebben we dan de benzineprijs van toen genomen wat toen 1.72 euro per liter bedroeg. We hebben ons hiervoor gebaseerd op een onderzoek van krant De Tijd (bron – De tijd).

We zien dat als je met een elektrische wagen rijdt, je voor 15.000 km ruim 200 euro meer per jaar zou betalen dan met een benzinewagen. Kan je niet thuis of op het werk laden dan kan dat zelfs stijgen naar 80 cent/kWh, dus nog duurder.


Rij je 15.000 km met de elektrische wagen dan
zou dit jou 1.762 euro kosten. 


Rij je 15.000 km met de benzine wagen dan
zou dit jou 1.548 euro kosten. 

Totaalplaatje

Om het totaalplaatje te bekijken ga je dus een hele eigen rekening moeten maken. Hierbij moet je kijken wat de initiële prijs is, kan je genieten van steunmaatregelen, waar kan je laden en hoeveel kilometers rij je juist, heb je zonnepanelen, … Al deze zaken kunnen ervoor zorgen dat voor jou persoonlijk elektrisch rijden goedkoper gaat uitvallen dan rijden met een benzine- of dieselauto. Maar schrik zeker niet als dit momenteel juist omgekeerd het geval is.

Het is belangrijk om te onthouden dat elektrisch rijden ook andere voordelen biedt, zoals een lager geluidsniveau, minder uitstoot en een soepelere rijervaring. Een argument om nu nog geen elektrische wagen te kopen is de infrastructuur om te kunnen laden. Die zal de komende jaren verbeteren maar je kunt nu echt nog niet overal gemakkelijk onderweg laden, iets om zeker ook rekening mee te houden! Al met al hangt de beslissing of elektrisch rijden te duur is af van persoonlijke omstandigheden, prioriteiten en financiële overwegingen.

ik vraag mijn Hybrid card aan

Elektrisch laden

Bij MAES kan je terecht voor al jouw vragen rond elektrisch laden. Niet alleen heb je een groot verschil tussen het type wagens, maar ook in de manieren waarop je kan elektrisch laden. Het verschil zit niet alleen in de prijs maar ook bijvoorbeeld de snelheid van het laden en beschikbaarheid van de laadpunten. Bij MAES proberen we je een duidelijk en eerlijk overzicht te geven van de voor- en nadelen van elektrisch laden. Kies je voor de elektrische of hybride wagen? Dan kan de MAES Hybrid Card wel jouw ideale partner zijn, ontdek de kaart hier. 

 

Al de nuttige informatie over elektrisch laden met MAES kan je hieronder terugvinden.

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag of probleem met één van de ultrasnelle laadpalen van MAES/Sparki?

Bij vragen of problemen kan je ook best onze partner Sparki rechtstreeks contacteren via 078 486 660 of [email protected]

Wat is het verschil tussen publieke en private oplaadpunten?

Publieke oplaadpunten zijn eigendom van een openbare instantie of een commerciële exploitant en zijn meestal gelegen op openbare plaatsen, zoals parkeerplaatsen langs de weg, parkeergarages, winkelcentra, enzovoort. Private oplaadpunten zijn eigendom van particulieren of bedrijven en zijn geïnstalleerd op privéterreinen, zoals een oprit of garage. Publieke oplaadpunten zijn vaak toegankelijk voor iedereen, terwijl private oplaadpunten alleen toegankelijk zijn voor de eigenaar van het oplaadpunt en zijn of haar gasten.

Hoe kan ik zien hoe vol de batterij van mijn elektrische auto is?

De meeste elektrische auto’s hebben een dashboarddisplay waarop de laadstatus van de batterij wordt weergegeven. Dit kan worden uitgedrukt als een percentage of als het aantal kilometers dat nog kan worden afgelegd met de resterende lading. Sommige auto’s hebben ook een mobiele app waarmee de laadstatus van de batterij op afstand kan worden gecontroleerd.

Hoeveel vermogen heb ik nodig om mijn elektrische auto op te laden?

Het vermogen dat nodig is om een elektrische auto op te laden hangt af van de capaciteit van de batterij en de laadsnelheid van het oplaadpunt. Over het algemeen geldt dat hoe groter de capaciteit van de batterij en hoe sneller de laadsnelheid, des te hoger het benodigde vermogen. Een gemiddelde elektrische auto heeft een batterijcapaciteit van ongeveer 60 kWh en kan met een laadsnelheid van 7,4 kW in ongeveer 8 uur worden opgeladen van 0 naar 100%. Voor snellere laadsnelheden, bijvoorbeeld bij een snellaadstation, is een hoger vermogen nodig.

Kan ik mijn elektrische auto thuis opladen?

Ja, de meeste elektrische auto’s kunnen thuis worden opgeladen met behulp van een laadpaal of een gewoon stopcontact.

Is het veilig om een elektrische auto op te laden?

Ja, het is veilig om een elektrische auto op te laden. Elektrische auto’s zijn ontworpen om veilig te zijn tijdens het opladen, en de meeste oplaadpunten hebben beveiligingsmechanismen om overbelasting en kortsluiting te voorkomen.

Hoeveel kost het om een elektrische auto op te laden?

Dit hangt af van de prijs van de stroom en het vermogen van het oplaadpunt. Over het algemeen is het opladen van een elektrische auto goedkoper dan tanken met benzine of diesel.

Kan ik mijn elektrische voertuig opladen terwijl ik aan het rijden ben?

Op dit moment is het niet mogelijk om een elektrisch voertuig op te laden terwijl je aan het rijden bent, omdat de technologie voor draadloos opladen nog in ontwikkeling is.

Hoe betaal ik voor het opladen van mijn elektrische voertuig?

Dit hangt af van de oplaadinfrastructuur en de betaalwijze die is ingesteld. Je kan bijvoorbeeld betalen met een laadpas (zoals de handige MAES Hybrid card), via een app of via een creditcard

Waar kan ik mijn elektrische auto opladen?

Je kunt je elektrische auto opladen op openbare laadpunten, bij snellaadstations, thuis of op het werk.

Wat is het bereik van een elektrische auto?

Het bereik van een elektrische auto hangt af van de capaciteit van de batterij en het verbruik van de auto. Gemiddeld hebben elektrische auto’s een bereik van 200 tot 300 kilometer.

Is elektrisch rijden duur?

Hoe snel kan ik mijn elektrische auto opladen?

Dit hangt af van het vermogen van het oplaadpunt en de capaciteit van de batterij van de auto. Snellaadstations kunnen doorgaans een elektrische auto in 30 tot 45 minuten volledig opladen, terwijl normale laadpunten enkele uren nodig hebben.

Wat is het verschil tussen AC en DC laden?

AC laden maakt gebruik van wisselstroom om de batterijen van een elektrische auto op te laden, terwijl DC laden gelijkstroom gebruikt. DC laden is doorgaans sneller dan AC laden.

Welke soorten oplaadkabels zijn er?

Er zijn verschillende soorten oplaadkabels, waaronder Type 1 en Type 2 kabels, die AC laden mogelijk maken, en CCS en CHAdeMO kabels, die DC laden mogelijk maken.

Wat zijn de verschillende soorten oplaadpunten?

Er zijn verschillende soorten oplaadpunten, waaronder laadpalen, snellaadstations, wallboxen en stopcontacten.

Kan ik mijn elektrische voertuig opladen met een gewoon stopcontact?

Ja, je kunt je elektrische voertuig opladen via een gewoon stopcontact, maar het opladen zal langzamer verlopen dan bij een speciale laadpaal.

Hoelang duurt het om een elektrisch voertuig op te laden?

Dit hangt af van de grootte van de batterij en het type oplader dat je gebruikt. Over het algemeen kan het opladen van een elektrisch voertuig enkele uren tot enkele tientallen minuten duren, afhankelijk van het laadvermogen en de grootte van de batterij.

Hoe laad ik mijn elektrische voertuig op?

Je kunt je elektrische voertuig opladen via een laadpaal of via een stopcontact bij je thuis. Het type oplader dat je nodig hebt, hangt af van het model van je auto en de stroombehoefte ervan.

Wat is elektrisch laden?

Elektrisch laden is het proces van het opladen van de batterijen van een elektrische auto met behulp van een oplaadpunt. Dit kan thuis, op het werk of op openbare oplaadpunten gebeuren.

Wanneer komen de laadtransacties op de factuur?

Je bent van ons gewend dat alle tankbeurten van de maand op één factuur terecht komen. Het verwerken van laadbeurten gebeurt helaas met een maand vertraging. Dit heeft te maken met de huidige manier van werken door de exploitanten van laadpalen, hier hebben wij geen invloed op. De laadtransacties van de vorige maand mag je niet deze maar volgende maand verwachten.

Ik heb al gewone MAES tankkaarten, hoe bestel ik best een Hybrid Card?

Je kan dan best even een mailtje sturen naar de tankkaartendienst en daar geef je in hoeveel Hybrid Cards je wenst.

Waar kan ik overal opladen met de laadpas elektrische auto?

Het netwerk van publieke laadpunten groeit elke dag gestaag verder over héél Europa. Deze laadpunten zijn al vindbaar in de meeste navigaties, maar hier kan je een overzicht krijgen van al de locaties in Vlaanderen en hier voor de rest van Europa. Zo zie je makkelijk met één oogopslag het uitstekende netwerk waarvan je met de MAES Hybrid Card kan van genieten.

Hangt er een vaste kost aan de Hybrid Card?

Voor maar 1 euro per maand krijg je naast de gewone tankkaart eigenschappen ook het hele elektrische netwerk van Blue Corner erbij.

Kan ik met de Hybrid Card ook gewoon tanken aan de pomp?

Met je MAES Hybrid Card geniet je niet enkel van de oplaadpunten, maar ook van alle vertrouwde eigenschappen van je gewone MAES tankkaart. Zo kan je ook steeds terecht op alle tankstations van ons uitstekend netwerk van 1700 locaties over de Benelux.

Ik heb een Tesla, kan ik ook gebruik maken van de MAES Hybrid Card?

Ja, hoewel het netwerk van Tesla laadpalen (nog) niet is aangesloten op het grote Europese interoperabiliteitsnetwerk waar wij met onze Hybrid Card deel van uitmaken, kan je wel gewoon met je Tesla zonder problemen laden op niet-Tesla laadpalen met onze Hybrid Card.

Meer tonen

Ontdek de MAES Hybrid Card hier

MAES Hybrid Card: de laadpas voor elektrisch laden.