Bij vragen of problemen kan je ook best onze partner Sparki rechtstreeks contacteren via 078 486 660 of hello@sparki.Be
Hier kan je alle nuttige info terugvinden over elektrisch laden
Wat kost elektrisch rijden?
Voor veel mensen is de doorslaggevende factor de kostprijs van elektrisch rijden. Heel veel mensen willen gerust de overstap maken naar een wagen met een minder vervuilende lokale uitstoot, maar ze gaan er natuurlijk niet dieper voor in hun portemonnee duiken. Of elektrisch rijden duurder is dan rijden met een wagen op traditionele brandstof hangt af van verschillende factoren.
Bekijk hieronder de factoren die ervoor zorgen of elektrisch rijden al dan niet duur is.
Aankoopprijs
Over het algemeen is het aanschaffen van een elektrische wagen nu nog duurder dan het kopen van een vergelijkbare benzine- of dieselauto. Je krijgt hier nu wel nog extra steun van de overheid, zo is een groot voordeel van een elektrische wagen dat je in Vlaanderen geen belasting op de inverkeerstelling (BIV) betaalt en dat er ook geen jaarlijks terugkerende verkeersbelasting verschuldigd is.
Fiscale mogelijkheden
Ook voor bedrijven zijn er nog een resem incentives om de stap te zetten, zo zijn elektrische wagens nog altijd voor 100 procent fiscaal aftrekbaar voor de werkgever tot 2026. Maar het fiscale voordeel daalt stapsgewijs. Auto’s die in 2027 worden aangeschaft genieten dan nog een fiscale aftrek van 95 procent. Voor wagens die in de jaren nadien worden aangeschaft zakt de mogelijkheid om de wagen fiscaal in te brengen geleidelijk aan naar 67,5 procent in 2031.
Onderhoudskosten
Qua onderhoudskosten zit je met een elektrische wagen wel iets beter. Deze wagens hebben wel minder bewegende delen en geen verbrandingsmotor waardoor de onderhoudskosten gemiddeld lager zijn. Aandachtspunt is wel de veroudering van de accu en de mogelijke kosten van vervanging die op enig moment moet plaatsvinden. Die kosten zijn over het algemeen zeer hoog.
Restwaarde
Wat de komende tijd nog een onzekere factor zal blijven is de restwaarde van de elektrische voertuigen. We spreken over relatief nieuwe technologie waar nog veel ontwikkeling in zal plaatsvinden. Hierdoor zullen elektrische wagens in de toekomst nog sterk kunnen verbeteren maar dit zal een minder goed effect hebben op de restwaarde van oudere exemplaren.
Is elektrisch rijden duur tov met benzine rijden?
Vroeger was dit één van de pushfactors om een elektrische wagen aan te schaffen. Voor onze recente energiecrisis kon je bij een laag verbruik van een 15.000 kilometers per jaar, makkelijk €600 besparen per jaar ten opzichte van wagens op benzine of diesel.
Maar sinds deze crisis is dit verkoopargument wel wat onder druk komen te staan. Om de vergelijking te maken hebben we even gekeken naar de verschillen voor een jaarlijkse afstand van 15.000km. Voor elektrisch laden hebben als basis de gemiddelde commerciële prijs voor elektriciteit die de federale energiewaakhond CREG voor december 2022 publiceerde (58,75 cent/kWh) genomen. Daarnaast hebben we dan de benzineprijs van toen genomen wat toen 1.72 euro per liter bedroeg. We hebben ons hiervoor gebaseerd op een onderzoek van krant De Tijd (bron – De tijd).
We zien dat als je met een elektrische wagen rijdt, je voor 15.000 km ruim 200 euro meer per jaar zou betalen dan met een benzinewagen. Kan je niet thuis of op het werk laden dan kan dat zelfs stijgen naar 80 cent/kWh, dus nog duurder.
Rij je 15.000 km met de benzine wagen dan
zou dit jou 1.548 euro kosten.
Rij je 15.000 km met de elektrische wagen dan
zou dit jou 1.762 euro kosten.
Totaalplaatje
Om het totaalplaatje te bekijken ga je dus een hele eigen rekening moeten maken. Hierbij moet je kijken wat de initiële prijs is, kan je genieten van steunmaatregelen, waar kan je laden en hoeveel kilometers rij je juist, heb je zonnepanelen, … Al deze zaken kunnen ervoor zorgen dat voor jou persoonlijk elektrisch rijden goedkoper gaat uitvallen dan rijden met een benzine- of dieselauto. Maar schrik zeker niet als dit momenteel juist omgekeerd het geval is.
Het is belangrijk om te onthouden dat elektrisch rijden ook andere voordelen biedt, zoals een lager geluidsniveau, minder uitstoot en een soepelere rijervaring. Een argument om nu nog geen elektrische wagen te kopen is de infrastructuur om te kunnen laden. Die zal de komende jaren verbeteren maar je kunt nu echt nog niet overal gemakkelijk onderweg laden, iets om zeker ook rekening mee te houden! Al met al hangt de beslissing of elektrisch rijden te duur is af van persoonlijke omstandigheden, prioriteiten en financiële overwegingen.
Om nog zekerder te zijn van de beste prijs voor je laadbeurt, kan je altijd onze nieuwe MAES EV-app gebruiken:
Vraag hier je MAES Hybrid Card aan!
Vraag hier je MAES Hybrid Card aan!
Veelgestelde vragen
Dit hangt af van de prijs van de stroom en het vermogen van het oplaadpunt. Over het algemeen is het opladen van een elektrische auto goedkoper dan tanken met benzine of diesel.
Publieke oplaadpunten zijn eigendom van een openbare instantie of een commerciële exploitant en zijn meestal gelegen op openbare plaatsen, zoals parkeerplaatsen langs de weg, parkeergarages, winkelcentra, enzovoort. Private oplaadpunten zijn eigendom van particulieren of bedrijven en zijn geïnstalleerd op privéterreinen, zoals een oprit of garage. Publieke oplaadpunten zijn vaak toegankelijk voor iedereen, terwijl private oplaadpunten alleen toegankelijk zijn voor de eigenaar van het oplaadpunt en zijn of haar gasten.
De meeste elektrische auto’s hebben een dashboarddisplay waarop de laadstatus van de batterij wordt weergegeven. Dit kan worden uitgedrukt als een percentage of als het aantal kilometers dat nog kan worden afgelegd met de resterende lading. Sommige auto’s hebben ook een mobiele app waarmee de laadstatus van de batterij op afstand kan worden gecontroleerd.
Het vermogen dat nodig is om een elektrische auto op te laden hangt af van de capaciteit van de batterij en de laadsnelheid van het oplaadpunt. Over het algemeen geldt dat hoe groter de capaciteit van de batterij en hoe sneller de laadsnelheid, des te hoger het benodigde vermogen. Een gemiddelde elektrische auto heeft een batterijcapaciteit van ongeveer 60 kWh en kan met een laadsnelheid van 7,4 kW in ongeveer 8 uur worden opgeladen van 0 naar 100%. Voor snellere laadsnelheden, bijvoorbeeld bij een snellaadstation, is een hoger vermogen nodig.
Ja, de meeste elektrische auto’s kunnen thuis worden opgeladen met behulp van een laadpaal of een gewoon stopcontact.
Ja, het is veilig om een elektrische auto op te laden. Elektrische auto’s zijn ontworpen om veilig te zijn tijdens het opladen, en de meeste oplaadpunten hebben beveiligingsmechanismen om overbelasting en kortsluiting te voorkomen.
Op dit moment is het niet mogelijk om een elektrisch voertuig op te laden terwijl je aan het rijden bent, omdat de technologie voor draadloos opladen nog in ontwikkeling is.