Bij vragen of problemen kan je ook best onze partner Sparki rechtstreeks contacteren via 078 486 660 of [email protected]
Hier kan je alle nuttige info terugvinden over elektrisch laden
Kan ik thuis eventueel een publiek laadpunt plaatsen?
Ja, in België mag je thuis een laadpunt plaatsen en deze vervolgens publiek maken. Er zijn wel een aantal zaken waarmee je rekening moet houden.
- Ten eerste moet je ervoor zorgen dat je laadpaal voldoet aan alle technische en veiligheidsvoorschriften, zoals vastgelegd in de Belgische regelgeving. Zo moet de laadpaal bijvoorbeeld geaard zijn en moet de elektrische installatie waarop de laadpaal is aangesloten conform zijn met de AREI-normen.
- Ten tweede moet je mogelijk een vergunning aanvragen bij de bevoegde instanties, afhankelijk van waar je de laadpaal wilt plaatsen. Zo kan het zijn dat je een stedenbouwkundige vergunning nodig hebt als je de laadpaal bijvoorbeeld aan de straatkant wilt plaatsen.
- Ten derde moet je ook rekening houden met eventuele kosten die gepaard gaan met het openbaar maken van je laadpaal. Zo kan het zijn dat je een vergoeding moet betalen aan de netbeheerder om je laadpaal te kunnen aansluiten op het elektriciteitsnetwerk.
Kortom, het is mogelijk om je persoonlijke laadpaal openbaar te maken in België, maar het is belangrijk om je goed te informeren over de technische en juridische aspecten die hierbij komen kijken.
Publieke laadpaal aanvragen
Indien je geen ruimte hebt, kan je als burger of onderneming via dit online formulier een publieke laadpaal aanvragen op het openbaar domein. Als u zelf geen plaats hebt voor een laadpaal en een bestaand publiek laadstation te veraf is, kunt u zo toch een paal op maximaal 250 meter van uw deur verkrijgen.
Vraag hier je MAES Hybrid Card aan!
Vraag hier je MAES Hybrid Card aan!
Veelgestelde vragen
Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan gerust contact met ons op.
Dit hangt af van de prijs van de stroom en het vermogen van het oplaadpunt. Over het algemeen is het opladen van een elektrische auto goedkoper dan tanken met benzine of diesel.
Publieke oplaadpunten zijn eigendom van een openbare instantie of een commerciële exploitant en zijn meestal gelegen op openbare plaatsen, zoals parkeerplaatsen langs de weg, parkeergarages, winkelcentra, enzovoort. Private oplaadpunten zijn eigendom van particulieren of bedrijven en zijn geïnstalleerd op privéterreinen, zoals een oprit of garage. Publieke oplaadpunten zijn vaak toegankelijk voor iedereen, terwijl private oplaadpunten alleen toegankelijk zijn voor de eigenaar van het oplaadpunt en zijn of haar gasten.
De meeste elektrische auto’s hebben een dashboarddisplay waarop de laadstatus van de batterij wordt weergegeven. Dit kan worden uitgedrukt als een percentage of als het aantal kilometers dat nog kan worden afgelegd met de resterende lading. Sommige auto’s hebben ook een mobiele app waarmee de laadstatus van de batterij op afstand kan worden gecontroleerd.
Het vermogen dat nodig is om een elektrische auto op te laden hangt af van de capaciteit van de batterij en de laadsnelheid van het oplaadpunt. Over het algemeen geldt dat hoe groter de capaciteit van de batterij en hoe sneller de laadsnelheid, des te hoger het benodigde vermogen. Een gemiddelde elektrische auto heeft een batterijcapaciteit van ongeveer 60 kWh en kan met een laadsnelheid van 7,4 kW in ongeveer 8 uur worden opgeladen van 0 naar 100%. Voor snellere laadsnelheden, bijvoorbeeld bij een snellaadstation, is een hoger vermogen nodig.
Ja, de meeste elektrische auto’s kunnen thuis worden opgeladen met behulp van een laadpaal of een gewoon stopcontact.
Ja, het is veilig om een elektrische auto op te laden. Elektrische auto’s zijn ontworpen om veilig te zijn tijdens het opladen, en de meeste oplaadpunten hebben beveiligingsmechanismen om overbelasting en kortsluiting te voorkomen.
Op dit moment is het niet mogelijk om een elektrisch voertuig op te laden terwijl je aan het rijden bent, omdat de technologie voor draadloos opladen nog in ontwikkeling is.