HVO

HVO (Hydrotreated Vegetable Oil)

MAES innoveert voortdurend.  De evolutie op het vlak van nieuwe energiedragers voor het wagenpark zoals CNG, LNG, waterstof en elektriciteit, worden door ons van nabij opgevolgd en toegepast zodra de technologie zijn deugdelijkheid bewezen heeft.  Vanaf nu brengt MAES daarom ook MAES HVO op de markt, een brandstof voor dieselmotoren die staat voor Hydrotreated Vegetable Oil.  HVO is een 100% biologische diesel die het milieu veel minder belast.

Hernieuwbare diesel

HVO is een hernieuwbare diesel gemaakt van restafval waardoor deze aanzienlijk minder zwaar doorweegt op ons milieu.  Het is een 2e generatie biodiesel: hij wordt geproduceerd van verschillende reststromen van de voedingsindustrie en niet van voedingsgewassen zoals soya en palmolie.  Daardoor kunnen we gerust zeggen dat deze producten veel duurzamer geproduceerd zijn en dus veel gunstiger voor het klimaat op onze planeet.

Grootste voordelen MAES HVO

  • Het grootste voordeel van HVO is natuurlijk de impact die het heeft op het milieu. Het is een biologisch afbreekbaar product en bevat een kleiner aantal aan schadelijke stoffen in vergelijking met gewone diesel. Als we hier even de cijfers erbij halen:
    • In totaal tussen de 80 en 90% minder uitstoot van broeikasgassen.
    • 33% minder fijn stof in vergelijking met gewone diesel
    • 9% minder stikstofoxiden dan in gewone diesel
    • 30% minder koolwaterstof dan in gewone diesel
    • 24 % minder koolstofmonoxide dan in gewone diesel
  • MAES HVO is een drop-in product, dat wil zeggen dat het meteen in de tank van je wagen kan zonder dat je hier iets voor moet doen. Geen extra materiaal, ombouw of bijkomende kosten.  Het kan zoals gewone diesel in je wagen en werkt ook zoals gewone diesel. Ook is er geen maximum percentage bij de mengeling, je mag tot 100% in je wagen tanken en deze zal zoals normaal werken.
  • Bij de meeste wagens zal de prestatie van de wagen minstens evengoed zijn, meestal zelfs iets verbeteren.
  • Je ecologische voetafdruk zal beduidend verkleinen en je helpt mee aan de stap in de goede richting om alternatieven te gebruiken voor de niet onuitputbare fossiele brandstoffen.

Gaat HVO de normale diesel vervangen?

De gewone diesel verliest al enkele jaren aan populariteit. Sommige autofabrikanten hebben de ontwikkeling van dieselmotoren al verminderd of (tijdelijk) stopgezet, ook bij sommige overheden ligt de gewone diesel niet meer op de bovenste plank. Maar met HVO zijn de grootste problemen qua vervuiling al opgelost en dit geeft de dieselmotor een nieuwe toekomst.

Diesel XTL

Op de pomp voor HVO zal je XTL zien staan, net zoals de andere benamingen ook zijn aangepast zoals diesel B7, B10 staat er bij HVO XTL. Deze benaming staat voor de brandstoffen van synthetische diesel en geeft aan dat deze geen derivaat is van ruwe olie. Waaronder dus ook HVO.

Kan je HVO zonder problemen gebruiken voor je wagen of vrachtwagen?

Nog niet alle fabrikanten van voertuigen hebben HVO goedgekeurd. Hier is wel belangrijk om te weten dat dit vaak komt doordat de testprocedure voor de fabrikanten om alles goed te keuren enorm tijdrovend en kostelijk is. De meeste toonaangevende autofabrikanten (bijvoorbeeld, Peugeot, Renault, Citroën, Volvo, Nissan, Mercedes,…) hebben HVO al goedgekeurd voor een deel van hun vloot. Ook de belangrijke fabrikanten van de zwaardere voertuigen zoals Daf, Scania, Mercedes-Benz, Volvo, Man, Renault… hebben HVO ook goedgekeurd voor hun wagens.

Vele andere fabrikanten zijn momenteel aan het testen en evalueren, maar zoals gezegd is dit een zorgvuldig, tijdrovend & kostelijk proces. Deze zaken zorgen ervoor dat de uiteindelijke goedkeuring dus even op zich kan wachten.

Hieronder kan je een lijst terugvinden van welke fabrikanten het product al hebben goedgekeurd. Je kan ook steeds even je handleiding raadplegen of contact opnemen met je garage of verdeler.

Personenwagens
  • Volvo keurde HVO goed voor volgende wagens. De XC90 vanaf 2015, S90, V90, V90 Cross Country vanaf 2016, XC60 vanaf 2017, V60, V60 Cross Country vanaf 2018 en XC40 vanaf 2018. Oudere auto’s met dezelfde modelaanduiding zijn niet inbegrepen.
  • Nissan keurde het goed voor al zijn dieselauto’s vanaf 2006
  • Citroën & Peugeot: Keurde het goed voor al zijn dieselmotoren met EURO 5 en EURO 6
  • Mercedes heeft het gebruik van HVO voor een van zijn E-Klasse taxi-modellen goedgekeurd.
  • Renault heeft HVO goedgekeurd voor onderstaande merken:
    • Clio / Clio Sport Tourer: dCi 90, dCi 90 EDC, vanaf productieweek 48/2018
    • Mégane / Mégane Sport Tourer: dCi 115, dCi 115 EDC, vanaf productieweek 48/2018
    • Grand Scénic: dCi 120, handgeschakeld, vanaf productieweek 49/2018
    • Talisman: dCi 120, dCi 150, handmatig, vanaf productieweek 09/2019
    • Talisman: dCi 160 EDC, dCi 200 EDC, vanaf productieweek 09/2019
    • Espace: dCi 160 EDC, dCi 200 EDC, vanaf productieweek 03/2019
    • Koleos: dCi 175 EDC, 4×4, vanaf productieweek 03/2019
    • Kadjar: dCi 115, dCi 115 EDC, vanaf productieweek 08/2019
Vrachtwagens

De belangrijke fabrikanten voor zwaardere voertuigen hebben HVO reeds goedgekeurd voor gebruik in hun nieuwere vrachtwagens.

  • DAF’s keurde HVO goed voor hun dieselmotoren in LF-,CF- en XF serie
  • Scania keurde HVO goed voor al hun trucks
  • Mercedes-Benz keurde HVO goed voor Euro 6-compatibele motoren uit de reeksen voor zescilinder-in-lijnversies van de Mercedes-Benz OM 470, OM 471, OM473 en OM 936 en op de viercilinder-in-lijnversies van de OM 934, die aan de Euro 6-normen voldoen
  • Volvo voor al hun EURO 5 en EURO 6 dieselmotoren
  • Man keurde HVO goed voor hun EURO 6 dieselmotoren
  • Renault keurde HVO ook goed voor zijn vrachtwagens.

 

MAES HVO