Laadpunt thuis?

Heb je ondertussen een elektrische of hybride wagen of ben je dit toch serieus aan het overwegen. Dan ben je waarschijnlijk aan het kijken naar waar je overal kan opladen. Handigste is natuurlijk om deze thuis op te laden, zo verlies je geen tijd onderweg. Heb je dan nog eens zonnepanelen dan kan het zelfs wat schelen op de prijs. Maar kan en mag je zo maar thuis laden? En hoe begin je hier juist aan?

Laadpaal installeren

Een laadpunt thuis plaatsen is zeker mogelijk, mits je de plaats hebt. Je kan de elektrische of hybride wagen thuis op twee manieren laden. Je kan ofwel kiezen voor MODE 2 laden, namelijk via een stopcontact of MODE 3 laden, via laadpunt. Het ene is wat trager, maar hiervoor heb je niet veel nodig en het andere kan je sneller laden maar hier verreist een installatie van een laadpunt.

Thuis auto opladen
Hybride kaart om te laden

MODE 2 LADEN – STOPCONTACT

  • Tragere oplossing
  • Via huishoudelijk stopcontact met aarding
  • Laadvermogen 2,3kW
  • Mode 2- laadkabel nodig
  • Best niet via verlengkabel, maar is toegestaan.
  • Gemiddeld 8 uur nodig voor een 100km te rijden

Met Mode 2, krijgt je zo’n kabel bij aankoop van je elektrische wagen . Aan de kabel zit een EV-connector en een stekker zoals je gewoon bent. De kabel heeft ook een ICCB  (In-Cable Control Box) of IC-CPD (In-Cable Control- and Protecting Device) waarin stroombeperking is ingebouwd. In de IC-CPD zit de beveiliging die anders in het laadpunt zit en dit bakje kan net zoals een laadpunt informatie uitwisselen met je elektrische of hybride wagen.

Met een beperkte doorsnee van een huishoudelijk stopcontact moet de laadstroom beperkt blijven tot 10A. Door die beperking tot 10A, bedraagt het maximaal laadvermogen 2,3 kW.

MODE 3 LADEN – LAADPUNT

  • Sneller dan Mode 2
  • Via geplaatst laadpunt (mag zelf, of door professional)
  • Laadvermogen 3,6 kW – 22 kW (hangt af van installatie)
  • Aangepaste aansluiting (1- of 3-fasig)
  • Verlengkabel verboden, laadpunt dus dicht genoeg plaatsen
  • Gemiddeld tussen de 50 min en 4u30 voor 100 km

Met Mode 3 laden kunnen elektrische voertuigen gecontroleerd worden geladen, omdat er communicatie plaatsvindt tussen de auto en de lader. Pas als er een geschikte laadstroom is bepaald door beide, wordt er spanning op het stopcontact gezet. Om thuis met Mode 3 te kunnen laden, heb je een aangepaste aansluiting nodig die 1-fase of 3-fase kan zijn. Bij het thuisladen met 3-fase moet de hoofdaansluiting mogelijk worden uitgebreid naar 3 fasen. Thuisaansluitingen geven wisselstroom (AC) af, terwijl elektrische voertuigen gelijkstroom (DC) nodig hebben om hun accu’s op te laden. Daarom zet een omvormer in het voertuig de wisselstroom om naar gelijkstroom. AC-laden valt daarom onder Mode 3 laden.  Een Mode 3 laadpaal kan veel meer stroom leveren dan een gewoon stopcontact en kan van 1-fasig 3,6 kW (230V/16A) tot 3-fasig 22 kW (400V/32A) leveren.

Thuis oplaadstation

Laadpunt thuis, goedkoop laden?

Dit hangt volledig van jouw individuele situatie af. Heb je bijvoorbeeld zonnepanelen met extra opslag batterij? Dan kan dit zeker een verschil geven. Heb je momenteel niet het beste tarief bij je energieleverancier en geen zonnepanelen, dan kan dit vooralsnog een duurdere optie zijn dan bijvoorbeeld de wagen op benzine. Hier gaan we er dieper op in. 

Vraag hier je MAES Hybrid Card aan!

Vraag hier je MAES Hybrid Card aan!

Veelgestelde vragen

Heb je een vraag of probleem met één van de ultrasnelle laadpalen van MAES/Sparki?

Bij vragen of problemen kan je ook best onze partner Sparki rechtstreeks contacteren via 078 486 660 of [email protected]

Wat is het verschil tussen publieke en private oplaadpunten?

Publieke oplaadpunten zijn eigendom van een openbare instantie of een commerciële exploitant en zijn meestal gelegen op openbare plaatsen, zoals parkeerplaatsen langs de weg, parkeergarages, winkelcentra, enzovoort. Private oplaadpunten zijn eigendom van particulieren of bedrijven en zijn geïnstalleerd op privéterreinen, zoals een oprit of garage. Publieke oplaadpunten zijn vaak toegankelijk voor iedereen, terwijl private oplaadpunten alleen toegankelijk zijn voor de eigenaar van het oplaadpunt en zijn of haar gasten.

Hoe kan ik zien hoe vol de batterij van mijn elektrische auto is?

De meeste elektrische auto’s hebben een dashboarddisplay waarop de laadstatus van de batterij wordt weergegeven. Dit kan worden uitgedrukt als een percentage of als het aantal kilometers dat nog kan worden afgelegd met de resterende lading. Sommige auto’s hebben ook een mobiele app waarmee de laadstatus van de batterij op afstand kan worden gecontroleerd.

Hoeveel vermogen heb ik nodig om mijn elektrische auto op te laden?

Het vermogen dat nodig is om een elektrische auto op te laden hangt af van de capaciteit van de batterij en de laadsnelheid van het oplaadpunt. Over het algemeen geldt dat hoe groter de capaciteit van de batterij en hoe sneller de laadsnelheid, des te hoger het benodigde vermogen. Een gemiddelde elektrische auto heeft een batterijcapaciteit van ongeveer 60 kWh en kan met een laadsnelheid van 7,4 kW in ongeveer 8 uur worden opgeladen van 0 naar 100%. Voor snellere laadsnelheden, bijvoorbeeld bij een snellaadstation, is een hoger vermogen nodig.

Kan ik mijn elektrische auto thuis opladen?

Ja, de meeste elektrische auto’s kunnen thuis worden opgeladen met behulp van een laadpaal of een gewoon stopcontact.

Is het veilig om een elektrische auto op te laden?

Ja, het is veilig om een elektrische auto op te laden. Elektrische auto’s zijn ontworpen om veilig te zijn tijdens het opladen, en de meeste oplaadpunten hebben beveiligingsmechanismen om overbelasting en kortsluiting te voorkomen.

Kan ik mijn elektrische voertuig opladen terwijl ik aan het rijden ben?

Op dit moment is het niet mogelijk om een elektrisch voertuig op te laden terwijl je aan het rijden bent, omdat de technologie voor draadloos opladen nog in ontwikkeling is.