Bij vragen of problemen kan je ook best onze partner Sparki rechtstreeks contacteren via 078 486 660 of [email protected]
Hier kan je alle nuttige info terugvinden over elektrisch laden
Volledig elektrisch of hybride? Welke wagen past best bij jou?
Volledig elektrisch of hybride wagen? Ben je aan het twijfelen over de aankoop van een nieuwe wagen? Maar weet je niet wat best bij jou past? Een volledige elektrische wagen (EV) of hybride wagen (HEV-PHEV)? Dan kan je hieronder enkele belangrijke punten terugvinden die je kunnen helpen om de beslissing te maken!
Wat zijn de verschillende types voertuigen?
Welke van de twee hangt af van jouw specifieke wensen en behoeften. Belangrijk is natuurlijk eerst om het verschil te weten. Je hebt 3 soorten: Hybride, plug-in hybride & elektrische voertuigen.
- Hybride wagen (HEV – Hybrid Electric vehicle): deze is er ondertussen al even en is een wagen dat wordt aangedreven door de combinatie van een verbrandings- en elektrische motor. De elektromotor is ondersteunend aan de verbrandingsmotor. Deze springt bij als je stevig optrekt, inhaalt, accelereert of een heuvel op rijdt. Momenten waar je dus net dat extraatje kan gebruiken. Je gebruikt dus minder benzine en geniet van betere prestaties tijdens het accelereren. Het systeem wint energie terug door ‘regeneratief’ remmen. Dat wil zeggen dat de energie die vrijkomt bij het remmen wordt opgevangen en gebruikt om de batterij op te laden tijdens het rijden. Je hoeft een hybride dus nooit in te pluggen. Het is bij sommige modellen ook mogelijk om beperkt enkel op de elektrische motor te rijden, maar wel voor erg beperkte afstanden.
- Plug-in hybride (PHEV – Plug-in hybrid electric vehicle): het grote verschil met bovenstaande is dat deze een veel grotere batterij heeft, deze moet je wel opladen. Deze wagens hebben een veel groter elektrisch bereik en je kan hiermee dus ook gewoon volledig elektrisch rijden. Wanneer de batterij leeg is kan je nog steeds terugvallen op de traditionele verbrandingsmotor.
- Elektrisch (EV – electric vehicle/BEV – battery-powered electric vehicle): een volledige elektrische wagen heeft dan geen traditionele verbrandingsmotor meer. Deze wagen is het nieuwste van deze 3 type voertuigen, maar is ondertussen ook al even op de markt.
Prijs
Voor vele mensen is dit vaak de doorslaggevende factor. Niet iedereen heeft zo’n budget voor handen waar de prijs niet echt van belang is. Volledig elektrische auto’s zijn doorgaans duurder in aankoop dan een vergelijkbare hybride. Ze hebben wel minder bewegende onderdelen en geen verbrandingsmotor, dus qua onderhoud komen ze goedkoper uit. De doorslaggevende factor qua budget kan dan wel eens de brandstofkost zijn. Deze factor was vaak één van de push-factoren om toch voor een elektrische wagen te gaan, maar ondanks de recente energiecrisis kijk je toch best eerst even alle prijzen na. Kan je thuis laden en heb je zonnepanelen? Dan kan dit voor jou voordeliger zijn, kan je enkel laden op openbare laadpunten? Dan komt een hybride wagen momenteel misschien goedkoper uit. Neem dus zeker de tijd om even te bekijken wat het op lange termijn voor jou betekent!
Afstand die je dagelijks aflegt
Leg steeds korte afstanden af en moet je niet constant op de baan zijn dan is een volledig elektrische wagen voor jou misschien wel een goede keuze. Ben je voor bijvoorbeeld je werk steeds op de baan, of reis je graag naar iets minder toeristische gebieden dan is een volledig elektrische wagen momenteel nog wel een risico. Een plug-in hybride of gewone hybride wagen kan dan nog steeds de veiligste optie zijn om nergens stil te vallen.
Over het algemeen zijn plug-in hybrides een compromis tussen de voordelen van volledig elektrische auto’s en de zekerheid van benzineauto’s, terwijl volledig elektrische auto’s de toekomst zijn met een lagere milieubelasting en tot voor kort ook lagere brandstofkosten. Het is belangrijk om te overwegen wat het beste bij jouw specifieke behoeften en wensen past.
Vraag hier je MAES Hybrid Card aan!
Vraag hier je MAES Hybrid Card aan!
Veelgestelde vragen
Dit hangt af van de prijs van de stroom en het vermogen van het oplaadpunt. Over het algemeen is het opladen van een elektrische auto goedkoper dan tanken met benzine of diesel.
Publieke oplaadpunten zijn eigendom van een openbare instantie of een commerciële exploitant en zijn meestal gelegen op openbare plaatsen, zoals parkeerplaatsen langs de weg, parkeergarages, winkelcentra, enzovoort. Private oplaadpunten zijn eigendom van particulieren of bedrijven en zijn geïnstalleerd op privéterreinen, zoals een oprit of garage. Publieke oplaadpunten zijn vaak toegankelijk voor iedereen, terwijl private oplaadpunten alleen toegankelijk zijn voor de eigenaar van het oplaadpunt en zijn of haar gasten.
De meeste elektrische auto’s hebben een dashboarddisplay waarop de laadstatus van de batterij wordt weergegeven. Dit kan worden uitgedrukt als een percentage of als het aantal kilometers dat nog kan worden afgelegd met de resterende lading. Sommige auto’s hebben ook een mobiele app waarmee de laadstatus van de batterij op afstand kan worden gecontroleerd.
Het vermogen dat nodig is om een elektrische auto op te laden hangt af van de capaciteit van de batterij en de laadsnelheid van het oplaadpunt. Over het algemeen geldt dat hoe groter de capaciteit van de batterij en hoe sneller de laadsnelheid, des te hoger het benodigde vermogen. Een gemiddelde elektrische auto heeft een batterijcapaciteit van ongeveer 60 kWh en kan met een laadsnelheid van 7,4 kW in ongeveer 8 uur worden opgeladen van 0 naar 100%. Voor snellere laadsnelheden, bijvoorbeeld bij een snellaadstation, is een hoger vermogen nodig.
Ja, de meeste elektrische auto’s kunnen thuis worden opgeladen met behulp van een laadpaal of een gewoon stopcontact.
Ja, het is veilig om een elektrische auto op te laden. Elektrische auto’s zijn ontworpen om veilig te zijn tijdens het opladen, en de meeste oplaadpunten hebben beveiligingsmechanismen om overbelasting en kortsluiting te voorkomen.
Op dit moment is het niet mogelijk om een elektrisch voertuig op te laden terwijl je aan het rijden bent, omdat de technologie voor draadloos opladen nog in ontwikkeling is.