Bij vragen of problemen kan je ook best onze partner Sparki rechtstreeks contacteren via 078 486 660 of hello@sparki.Be
Hier kan je alle nuttige info terugvinden over elektrisch laden
MAES Laadpaal
Bij MAES kon je al een tijdje terecht met je elektrisch of hybride voertuig dankzij onze MAES Hybrid Card. Maar daar bovenop zijn we ook gestart met een project om ultra snelle laadpalen te plaatsen op onze eigen stations. Tegen eind volgend jaar zouden we 100 laadpalen geplaatst hebben op onze locaties verspreid over heel België.
Welke laadpalen kan je vinden op de MAES Stations ?
Bij MAES zijn we ook bezig om een 100-tal Ultra-Fast-Charging laadpalen te bouwen op onze locaties, dit in samenwerking met onze partner Sparki. De bedoeling hiervan is dat je (afhankelijk van je wagen) binnen 10 à 20 minuten weer goed bent voor honderden kilometers om je reis terug verder te zetten.
Bij onze laadpalen hangen 2 stekkers, een standaard CCS kabel die maximaal 320 kW kan geven en een vloeistof gekoelde kabel die tot 1.000 kW aankan. De huidige palen van Sparki geven maximaal 350 kW omdat er nog nauwelijks wagens zijn die meer dan 350 kW aankunnen. Dat laat toe om de batterij van uw elektrische wagen in een minimum aan tijd tot 80% op te laden. Onze laadstations zijn tot minimaal 6 keer sneller dan de eerste generatie snelladers (50kWh), die nog op vele plaatsen terug te vinden zijn. De kracht en de snelheid van onze laadpalen zijn dan ook niet te vergelijken met een klassieke laadpaal, die slechts een fractie van de snelheid van onze laadstations levert. Zo ben je altijd zeker dat er laadpalen beschikbaar zijn, maar ook ze aan jouw noden voldoen.
Bij vragen of problemen kan je ook best onze partner Sparki rechtstreeks contacteren via 078 486 660 of hello@sparki.Be
Elektrische laadpaal
Met onze ultrasnelle elektrische laadpalen proberen we een combinatie te vinden tussen het traditioneel tankstation en elektrisch laden. Met gewone laadpalen ben je meteen al heel wat tijd kwijt en hoewel we op sommige tankstations van het MAES netwerk een leuke shop hebben om de tijd te doden, wil je vaak toch niet te lang op een tankstation blijven staan. Daarom kozen wij meteen voor de ultrasnelle MAES laadpalen, zo kan je zoals vroeger met te traditionele wagen terug weer snel de baan op. Bekijk hier waar de dichtstbijzijnde laadpalen zich bij jou bevinden.
Elektrisch laden
Bij MAES kan je terecht voor al jouw vragen rond elektrisch laden. Niet alleen heb je een groot verschil tussen het type wagens, maar ook in de manieren waarop je kan elektrisch laden. Het verschil zit niet alleen in de prijs maar ook bijvoorbeeld de snelheid van het laden en beschikbaarheid van de laadpunten. Bij MAES proberen we je een duidelijk en eerlijk overzicht te geven van de voor- en nadelen van elektrisch laden. Kies je voor de elektrische of hybride wagen? Dan kan de MAES Hybrid Card wel jouw ideale partner zijn.
Download nu onze MAES EV-app!
Laadpaal in de buurt
De eerste MAES laadpalen zijn eind 2022 gezet op ons station ESSO Wilrijk.
Ondertussen zijn hier palen bijgekomen op ESSO Destelbergen, ESSO Beveren, MAES Deinze, SHELL Assebroek en op MAES Sint-Kruis. In de komende maanden gaan we nog op vele locaties in totaal honderd laadpalen laten bijplaatsen. In 2024 plaatsten we meer dan 15 nieuwe ultrasnelle laadpalen in samenwerking met Sparki. Deze vind je bij MAES Schepdaal, MAES Wolvertem ,ESSO Mechelen, MAES Heist-op-den-Berg, Esso Ciney, Shell Wilsele, Shell Overpelt, ESSO Wommelgem, MAES De Panne, ESSO Essen, ESSO Aartselaar, MAES Bornem, ESSO Brasschaat, MAES Zulte, MAES Kampenhout, MAES Rotem, Shell Sauvenière en op ESSO Steenokkerzeel.
Vraag hier je MAES Hybrid Card aan!
Vraag hier je MAES Hybrid Card aan!
Veelgestelde vragen
Dit hangt af van de prijs van de stroom en het vermogen van het oplaadpunt. Over het algemeen is het opladen van een elektrische auto goedkoper dan tanken met benzine of diesel.
Publieke oplaadpunten zijn eigendom van een openbare instantie of een commerciële exploitant en zijn meestal gelegen op openbare plaatsen, zoals parkeerplaatsen langs de weg, parkeergarages, winkelcentra, enzovoort. Private oplaadpunten zijn eigendom van particulieren of bedrijven en zijn geïnstalleerd op privéterreinen, zoals een oprit of garage. Publieke oplaadpunten zijn vaak toegankelijk voor iedereen, terwijl private oplaadpunten alleen toegankelijk zijn voor de eigenaar van het oplaadpunt en zijn of haar gasten.
De meeste elektrische auto’s hebben een dashboarddisplay waarop de laadstatus van de batterij wordt weergegeven. Dit kan worden uitgedrukt als een percentage of als het aantal kilometers dat nog kan worden afgelegd met de resterende lading. Sommige auto’s hebben ook een mobiele app waarmee de laadstatus van de batterij op afstand kan worden gecontroleerd.
Het vermogen dat nodig is om een elektrische auto op te laden hangt af van de capaciteit van de batterij en de laadsnelheid van het oplaadpunt. Over het algemeen geldt dat hoe groter de capaciteit van de batterij en hoe sneller de laadsnelheid, des te hoger het benodigde vermogen. Een gemiddelde elektrische auto heeft een batterijcapaciteit van ongeveer 60 kWh en kan met een laadsnelheid van 7,4 kW in ongeveer 8 uur worden opgeladen van 0 naar 100%. Voor snellere laadsnelheden, bijvoorbeeld bij een snellaadstation, is een hoger vermogen nodig.
Ja, de meeste elektrische auto’s kunnen thuis worden opgeladen met behulp van een laadpaal of een gewoon stopcontact.
Ja, het is veilig om een elektrische auto op te laden. Elektrische auto’s zijn ontworpen om veilig te zijn tijdens het opladen, en de meeste oplaadpunten hebben beveiligingsmechanismen om overbelasting en kortsluiting te voorkomen.
Op dit moment is het niet mogelijk om een elektrisch voertuig op te laden terwijl je aan het rijden bent, omdat de technologie voor draadloos opladen nog in ontwikkeling is.