Zijn E-fuels de toekomst van duurzame brandstoffen?

Zijn E-fuels de toekomst van duurzame brandstoffen?

Vorig jaar raakte bekend dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd mochten worden met een verbrandingsmotor. Enkele EU-lidstaten die auto’s produceren, zoals Italië en Duitsland, hadden hier protest tegen aangetekend. Zij wilden een uitzondering voor thermische wagens op synthetische brandstoffen, of E-Fuels. Vorige maand raakte bekend dat deze uitzondering ook wordt toegestaan zolang producenten de brandstoffen klimaatneutraal produceren. Maar wat zijn deze klimaatneutrale brandstoffen, of E-fuels, eigenlijk?

E-fuelsE-fuels
Brandstof

Wat zijn E-fuels?

Men produceert E-fuels door elektriciteit, water en koolstofdioxide (CO2) om te zetten in vloeibare of gasvormige brandstoffen. Brandstoffen zoals benzine, diesel en waterstof. Het productieproces vereist elektriciteit afkomstig van hernieuwbare bronnen.

E-fuels: de theorie vs. de praktijk

Men ontwikkelt E-fuels als duurzamere alternatieven voor traditionele fossiele brandstoffen. Tijdens het productieproces de vrijgekomen CO2 opnieuw wordt opgenomen. Hoewel het idee aantrekkelijk is vanwege de potentiële vermindering van broeikasgasemissies, blijft het productieproces momenteel duur en inefficiënt vergeleken met conventionele brandstoffen, waardoor discussies ontstaan over de vraag naar investeringen.

In theorie kunnen de synthetische fuels klimaatneutraal zijn door gebruik te maken van groene waterstof en CO2-afvang, en bestaande voertuigen kunnen worden omgebouwd om ze te gebruiken, wat bijdraagt aan de verduurzaming van het wagenpark.

Ondanks veelbelovende ontwikkelingen zijn E-fuels momenteel nog beperkt beschikbaar op de markt. Echter, met voortdurende technologische en regelgevende vooruitgang kunnen ze binnenkort breder beschikbaar en betaalbaarder worden.

Biobrandstoffen als alternatief

Er zijn ook biobrandstoffen, zoals HVO (hydrogenerated vegetable oil), die een hernieuwbaar alternatief bieden voor traditionele diesel. HVO kan de CO2-uitstoot met 90% verminderen ten opzichte van conventionele diesel en wordt geproduceerd uit restproducten van de voedingsindustrie. Hoewel biobrandstoffen zoals HVO al op de markt zijn, moeten ze nog de steun krijgen die ze verdienen van overheden en producenten.

Kortom, terwijl PtL-brandstoffen (andere benaming voor de synthetische fuels) veelbelovend zijn als een duurzaam alternatief voor traditionele brandstoffen, bevinden ze zich nog in de onderzoeksfase. Met verdere innovaties en investeringen kunnen E-fuels echter een cruciale rol spelen in het streven naar een schonere en groenere toekomst voor mobiliteit.

Gerelateerde blog berichten

MAES Bornem
Brandstof, MAES
MAES opent 4 nieuwe HVO-locaties
MAES HVO BIODIESEL
Brandstof, MAES
HVO100: De schone diesel van de toekomst in Europa en België
tanken stoppen klik
Brandstof, Tips
Moet je echt stoppen met tanken als je een klik hoort?

Heb je vragen rond onze tankkaarten?

Aarzel niet om ons te contacteren.