Welke brandstof heeft het minste impact op het milieu?
Recentelijk lijken fijnstof en diesel hand in hand te gaan. De opkomst van lage emissiezones in steden en de vraag naar modernere motoren werpen vragen op over de schadelijkheid van diesel.
Moderne dieselmotoren tonen echter aanzienlijke verbeteringen in vergelijking met oudere modellen, vooral op het gebied van fijnstofuitstoot. Het is opmerkelijk dat diesel hier beter scoort dan benzine- of aardgasauto’s
Brandstof, Tips
De rol van stikstofoxiden
Naast fijnstof is de uitstoot van stikstofoxiden een belangrijke overweging. Moderne dieselmotoren, vooral die voldoen aan de EURO 6-normen, laten hier significante verbeteringen zien.
Alternatieven: AdBlue, HVO en katalysatoren
Dieselmotoren hebben ook het voordeel van additieven zoals AdBlue, die stikstofoxiden aanzienlijk kunnen verminderen. Benzine- en gasmotoren vertrouwen op katalysatoren en andere technologieën om stikstofoxiden te verminderen. HVO, een hernieuwbare diesel gemaakt van restafval, biedt een veelbelovend alternatief, hoewel het nog in ontwikkeling is.
Zijn elektrische en waterstofauto’s de toekomst?
Elektrische en waterstofauto’s bieden een veelbelovend alternatief, omdat ze geen uitstoot van stikstofoxiden hebben en alleen waterstof of helemaal geen uitstoot produceren.
Fijnstof: een gecompliceerd dilemma
Fijnstofemissies zijn niet alleen afkomstig van verbranding, maar ook van bandenslijtage tijdens het rijden. Hier zijn elektrische en waterstofauto’s echter niet immuun, vooral gezien hun hogere gewicht.
Het klimaataspect
Om de beste auto voor het klimaat te bepalen, moeten we rekening houden met de totale CO2-uitstoot gedurende de hele levenscyclus. Dit omvat de productie van de auto, de winning van brandstoffen, het verbruik en de afbraak ervan.
Bouw van de auto
De complexiteit van de constructie van elektrische en waterstofauto’s resulteert in een hogere CO2-uitstoot tijdens de productie, terwijl diesel- en benzineauto’s hierin efficiënter zijn.
Brandstofwinning
Aardgas (CNG) scoort slecht vanwege methaanlekkage tijdens de ontginning, wat kan resulteren in een totale milieu-impact vergelijkbaar met of zelfs erger dan diesel- of benzineauto’s.
Verbruik van de auto
Elektrische en waterstofauto’s zijn duidelijk voordeliger op het gebied van CO2-uitstoot tijdens het rijden, terwijl CNG de beste keuze is onder de traditionele verbrandingsmotoren.
Onderhoud en afbraak
Elektrische auto’s vereisen over het algemeen minder onderhoud, maar hun complexe constructie kan hun CO2-uitstoot bij afbraak verhogen.
De weg naar duurzaamheid
Elektrische auto’s blijven het meest veelbelovende alternatief, vooral bij gebruik van groene stroom. Waterstofauto’s volgen op de tweede plaats, terwijl traditionele fossiele brandstofauto’s achterblijven.
Met toegang tot verschillende brandstoffen biedt MAES de mogelijkheid om te kiezen voor de meest geschikte optie, rekening houdend met milieueffecten.
MAES Energy & Mobility is meer dan enkel tankstations. We hebben natuurlijk onze leveringen van allerlei brandstoffen bij bedrijven en particulieren. Maar we baten ook al jaren enkele buurtwinkels bij tankstations zelf uit. Recent werd er besloten om dit aantal shops uit te gaan breiden. Wij baten deze shops uit onder de naam l’Unique.
Heb je vragen rond onze tankkaarten?
Aarzel niet om ons te contacteren.