Waarom verschillen de brandstofprijzen in België met die van onze buurlanden

Wie geregeld met de auto op vakantie naar onze buurlanden gaat, heeft ongetwijfeld al gemerkt dat er verschillen zitten in de brandstofprijzen. Maar hoe komt het nu dat hetzelfde product aan andere prijzen aangeboden wordt in de verschillende landen? Wij leggen de verschillen in brandstofprijzen even voor je uit.

Wat is de essentie?

  • De prijzen die je aan de pomp betaalt voor benzine (Euro 95 en Super+) liggen lager in België dan in de buurlanden Frankrijk, Nederland en Duitsland.
  • Verschillende factoren bepalen de olieprijzen en de verschillen in brandstofprijzen, waaronder BTW en accijnzen en geopolitieke en economische omstandigheden.
  • Stop zeker nog aan onze laatste tankstations voor je de grens naar één van deze buurlanden oversteekt op vakantie en profiteer nog van onze scherpe prijzen.

 

De verschillen in de brandstofprijzen uitgelegd

Wat de prijs van brandstoffen als Euro 95 en Super+ bepaalt

Het is om te beginnen belangrijk om te weten dat elke werkdag de Belgische overheid een maximumprijs voor brandstoffen vastlegt volgens de programma-overeenkomst tussen de Belgische Staat en Energia (voormalige BPF). Pomphouders mogen niet over deze maximumprijs gaan. Verder hangen de brandstofprijzen die je aan het netwerk van MAES-stations ziet, af van verschillende factoren:

  1. De accijns en BTW die de Belgische overheid op brandstoffen legt
  2. Economische omstandigheden
  3. Opslag- en transportkosten (distributiemarge of reserve)
  4. Productiekosten

Accijnzen en btw in België

Een grote factor die meespeelt bij de verschillen in brandstofprijzen zijn accijnzen en btw. De meerderheid van wat jij betaalt aan de pomp, vloeit direct door naar de overheid. Die heffen namelijk accijnzen en taksen op benzine. Ondanks dat ze vaak in dezelfde adem genoemd worden, is er een groot verschil tussen de twee. BTW is een percentage van de brutoprijs, in het geval van brandstoffen bedraagt deze 21%. Accijns is dan weer een extra heffing op onder andere frisdrank, alcohol, tabak en brandstoffen en dient om het consumeren van de producten te ontmoedigen. Die accijns is een vast bedrag en zit in de verkoopprijs van de producten verwerkt. Wanneer je dus brandstof koopt aan de pomp, vloeit die accijns direct naar de belastingdienst.

Afhankelijk dus van de BTW en de accijnzen die een overheid op de brandstof heft, zie jij een prijs aan de pomp. Doordat deze toch een tikkeltje lager liggen in België, tegenover Nederland, Duitsland en Frankrijk, komen wij iets goedkoper uit dan onze buurlanden. Let wel op! Dat geldt voor benzine Euro 95 en Super+. Diesel kost in België dan weer wat meer dan in onze buurlanden. Een andere kanttekening is dat er in Luxemburg bijna tot geen belastingen en accijnzen geheven worden op brandstoffen, hierdoor ligt de prijs in ons kleine buurland een pak lager.

Economische en geopolitieke omstandigheden bepalen mee de verschillen in brandstofprijzen

Uiteraard spelen ook economische omstandigheden een grote rol in het bepalen van de huidige brandstofprijzen. De prijs van ruwe olie is namelijk afhankelijk van een aantal vraag- en aanbodfactoren. De belangrijkste aanbodfactor is OPEC, the Organization of the Petroleum Exporting Countries. Zij zijn opgericht om de olieproductie te reguleren via quota, waardoor OPEC-leden een goede prijs voor hun olie krijgen en niet aan een bodemprijs verkopen. Er zijn echter drie grote landen die momenteel geen lid zijn van de OPEC en toch veel olie produceren, namelijk Canada, China en de VS. Door de groei van de industrie in deze landen, heeft de OPEC de voorbije jaren een kleine daling in invloed gekend.

Een belangrijke vraagfactor is de koers van de Amerikaanse Dollar. Wij leven in een euroland, maar olie wordt namelijk gekocht en verkocht in Amerikaanse dollars. Daardoor heeft de koers tussen de Amerikaanse dollar tegenover de euro ook een invloed op de olieprijzen.

Verder hebben ook geopolitieke factoren zoals natuurrampen en oorlogen, zoals het huidige conflict in Oekraïne, een sterke invloed op de brandstofprijzen. Door de oorlog schommelen de olieprijzen namelijk zeer fel, wat zich natuurlijk vertaald naar hogere prijzen aan onze pompen.

Onze goede raad? Stop onderweg naar Frankrijk, Duitsland of Nederland zeker nog vóór je de grens oversteekt aan onze laatste tankstations om je tank vol te gooien met benzine aan een scherpe prijs. Onze grensstations zijn onder meer Shell Büllingen en Esso Essen.