Opnieuw boetes voor wie te laat naar de keuring gaat
Na een tijdelijke opschorting, zijn in Vlaanderen vanaf 1 september 2024 de boetes voor het te laat uitvoeren van de technische keuring van de wagen weer van kracht. Deze maatregel was eerder in het voorjaar van 2023 stilgelegd vanwege de lange wachttijden bij keuringscentra, maar Vlaamse bestuurders zullen nu opnieuw nauwkeurig op hun keuringsdata moeten letten. In de tussentijd zijn de regels in Wallonië en Brussel ongewijzigd gebleven.
Tips
Opnieuw boetes voor wie te laat is voor de keuring per 1 september 2024
Vanaf 1 september 2024 werd deze uitzonderingsmaatregel echter beëindigd en krijg je weer boetes indien je te laat was voor de keuring van je auto. Vlaamse automobilisten die minder dan een maand te laat zijn met hun keuring, krijgen nu een boete van 9,80 euro opgelegd. Bij een vertraging van meer dan zes maanden kan de boete oplopen tot 35 euro.
Regels in Wallonië en Brussel ongewijzigd
In tegenstelling tot Vlaanderen zijn in Wallonië en Brussel de boetes voor te late technische keuringen nooit opgeschort. In deze regio’s moeten bestuurders zich strikt aan de gestelde deadlines houden, omdat de wachttijden er korter zijn en een opschorting van boetes niet nodig werd geacht. Het is daarom cruciaal voor automobilisten om de keuringsdata in de gaten te houden en boetes te vermijden door op tijd te keuren.
Versoepelingen voor nieuwere voertuigen
Ondanks de herinvoering van boetes in Vlaanderen, zijn er enkele versoepelingen doorgevoerd voor nieuwere voertuigen. Sinds juni 2023 mogen voertuigen die goed onderhouden zijn, minder dan 160.000 kilometer op de teller hebben en jonger zijn dan acht jaar, om de twee jaar gekeurd worden in plaats van jaarlijks. Deze maatregel is bedoeld om de druk op de keuringscentra te verminderen en bestuurders meer flexibiliteit te bieden. Dit zou jaarlijks voor zo’n 500.000 voertuigen minder keuringen betekenen.
Ontdek HVO als oplossing voor afgekeurde dieselwagens
HVO is een hernieuwbaar en 100% biologisch afbreekbaar alternatief voor de klassieke diesel. Het vermindert niet alleen de CO2-uitstoot, maar ook mogelijks de hoeveelheid fijnstof. En laat dat nu een oplossing bieden voor afgekeurde dieselwagens. Sinds de implementatie van een geavanceerde deeltjesteller tijdens autokeuringen test men namelijk dieselauto’s met Euro 5 en 6 normen grondiger op roetuitstoot. HVO stuit minder fijnstof uit, waardoor het minder snel door de deeltjesteller opgemerkt wordt.
Bekijk zeker onze stationfinder om een station met HVO bij jou in de buurt te vinden!
Heb je vragen rond onze tankkaarten?
Aarzel niet om ons te contacteren.