Aquaplaning

Aquaplaning is een term die je vaak hoort en zeker als oorzaak van mogelijke ongelukken. Wat is aquaplaning nu juist, hoe kan je dit voorkomen en hoe moet je reageren als je het toch voor hebt. De antwoorden op al deze vragen kan je hier onder terugvinden.

Aquaplaning

Wat is aquaplaning

Aquaplaning komt voor wanneer je met je wagen door de regen en plassen rijdt. Normaal zorgen de inkepingen van de banden ervoor dat het water wordt afgevoerd en je banden contact blijven houden met het wegdek. Dit zorgt voor de grip en een veilig traject. Maar wanneer er teveel water is of de inkepingen versleten zijn en deze dus de hoeveelheid water niet aankunnen, ontstaat er een laag water onder de wielen wat er voor kan zorgen dat je wagen grip op de baan verliest en je kan beginnen slippen. Hoe hoger de snelheid en hoe dieper het water hoe groter het risico. Pas dus zeker op als je op de baan bent bij nat weer. Je zal het merken eens je toerental plots de hoogte in duikt en je ook plots een onjuiste snelheid te zien gaat krijgen. Afhankelijk van bij welke banden de aquaplaning optreed zal je een bepaalde kant heen slippen.

Wat zijn juist de oorzaken van aquaplaning?

  • Snelheid is één van de belangrijkste factoren dat het risico op aquaplaning verhoogt. Bij te hoge snelheden hebben de banden onvoldoende tijd om het water af te voeren.
  • Waterdiepte: Hoe dieper het water hoe minder grip je hebt.
  • Profieldiepte van je banden. Je banden verslijten natuurlijk als je veel op de baan bent en dat zorgt er voor dat de profieldiepte daalt, dit zorgt ervoor dat er minder plaats is voor het water af te voeren en verhoogt het risico op aquaplaning.
  • Profielpatroon: Sommige patronen hebben een beter effect bij aquaplaning, je kan hier steeds bij je garage naar vragen
  • Bandendruk: Banden die te hard of te zacht opgepompt zijn zorgen ook voor deze problemen
  • Bandenmaat: De gewone band is hier voor gemaakt, maar zeker speciale banden die dunner zijn dan normaal kunnen ook voor problemen zorgen. Hier telt de regel hoe groter het contactoppervlak hoe kleiner het risico.
  • Aandrijving voertuig: Het lijkt misschien onlogisch maar in bepaalde omstandigheden is het risico op aquaplaning groter bij 4-wielaandrijving dan bij 2-wielaandrijving.
  • Gewicht van het voertuig: Hoe zwaarder het voertuig hoe minder risico. Maar dat betekent natuurlijk niet dat als je met een zwaar voertuig aan het rijden bent je geen risico loopt.
  • Wegdek: Aquaplaning komt eerder voor op vlakke wegen dan op wegen met groeven. Je zou denken dat we met onze Belgische wegen hier voordeel uit halen, maar pas toch maar op 😉
  • All of the above, vaak krijg je dit bij een enquête te zien maar ook hier telt het mee. Hoe meer van bovenstaande zaken je allemaal samenvoegt hoe groter het risico. Weet je dat je bijvoorbeeld met redelijk versleten banden aan het rijden bent? Pas dan nog eens extra hard op met je snelheid bij nat weer.

Hoe moet ik aquaplaning voorkomen?

Je moet rekening houden met al de oorzaken die hierboven vermeld staan. Je snelheid aanpassen bij nat weer is het belangrijkste. Zeker als de baan vol plassen ligt. Daarnaast moet je ook regelmatig je banden controleren, kijk regelmatig de profieldiepte na van je banden, 1.6 mm is het wettelijke minimum. Je bandendruk is afhankelijk van band en wagen maar dit kan je steeds terugvinden in de handleiding of kan je aan de garage vragen.  Hou ook voldoende afstand van de andere wagens op de baan. Begin je dan toch te slippen is er minder kans dat je iemand raakt en je de wagen toch op een veilig manier terug onder controle krijgt. En als laatste kan je ook best je cruise control afzetten. Dit zorgt voor een betere controle over de snelheid en een verschil in reactiesnelheid.

Hoe reageer ik op aquaplaning?

Belangrijkste regel is zoals steeds, kalm blijven en niet panikeren. Je wagen kan snel terug grip krijgen van zodra je de snelheid mindert en je op een stuk komt met minder water. Begin niet plotseling te remmen maar probeer te remmen op de motor, indien je manueel rijdt druk je ook de koppeling in. Ga je toch te bruusk op de rem staan dan kan het zijn dat je de controle over je stuur kwijt geraakt. Hou vervolgens beide handen aan het stuur en blijf je focussen op het traject dat je moet afleggen. Begin niet bruusk aan je stuur te trekken want dan kan je wagen beginnen tollen.