Tips wanneer je op reis gaat met je dieselwagen

De zomervakantie is gestart, met de dieselwagen op reis gaan is één van de populairste manieren om te reizen, zeker nu met alle problemen op de luchthavens. De meeste zijn wel al eens met de wagen op reis gegaan en hanteren ook vaak een lijstje met zaken die ze niet mogen vergeten. Zaken die ze op voorhand in orde willen brengen, zaken die ze nodig hebben voor onderweg en zaken ter plaatse. Maar één ding blijken vele chauffeurs die op reis gaan met een dieselwagen te vergeten: het AdBlue niveau van de wagen controleren.

Problemen bij op reis gaan met dieselwagen dankzij niet bijvullen met AdBlue komen vaker voor dan je denkt

Volgens VAB is er een kwart meer pechgevallen bij dieselwagens doordat men dit niet had gecontroleerd en zo was vertrokken. Vergeet dus zeker niet om het AdBlue-niveau van je wagen te controleren. Vaak doen ze dit in de garage bij het onderhoud, maar je kan dit ook zelf makkelijk nakijken en bijvullen!

Je kan natuurlijk wachten tot het waarschuwingslampje gaat branden, maar stel dat dit pas gebeurt als je al ergens midden Frankrijk zit. Natuurlijk kennen ze AdBlue daar ook, maar makkelijker is toch om dit thuis al even na te kijken en indien nodig bij te vullen. Je kan hiervoor via je garage rijden, maar meestal betaal je hier nog wel een extra kost terwijl het bijvullen enorm simpel is.

Haal je AdBlue bij MAES!

Bij een groot aantal van onze tankstations kan je dit in de shops krijgen of zelfs aan de pomp. Het is aangeraden om meteen goed bij te vullen, vaak wordt gezegd een minimum van ongeveer 4 liter al hangt dit van merk tot merk af. De juiste info kan je steeds vinden in de handleiding of bij je garage.

Belangrijk om te weten is dat de AdBlue-vuldop niet bij alle modellen naast de dieseltankdop zit. Soms kan je deze vinden onder de motorkap of in de koffer.

Gaat je waarschuwingslichtje branden?

Stel dat het lichtje gaat branden wanneer je op de baan bent, panikeer dan niet meteen. Het werkt niet zo snel als het lichtje van de brandstof. Wanneer het AdBlue lichtje gaat branden heb je vaak nog wel even al is het natuurlijk aangeraden dat je dit wel spoedig gaat bijvullen. Vaak werken de waarschuwingslichtjes in 3 fase. Wit of neutraal ligt wil zeggen dat je nog een goeie 2.000-3.000 km kan rijden vooraleer de AdBlue op is. Geel of oranje lichtje is de 2e fase en dit komt er meestal op wanneer je nog maar een 1.000 km kan rijden. Gaat het lichtje rood branden dan zit je wel met problemen en is het reservoir leeg. Mogelijk kan je dan zelfs de motor niet meer starten eens deze is afgezet en riskeer je de motor te beschadigen als je hier nog verder mee blijft doorrijden.

AdBlue bijvullen? Hier kan je het dichtstbijzijnde station terugvinden.

AdBlue locatie knop

Met de dieselwagen op reis? Dan kan je hier nog enkele handige tips terugvinden.