Waar moet je aan denken als je met je dieselwagen op reis gaat?
De zomervakantie is gestart, met de dieselwagen op reis gaan is één van de populairste manieren om te reizen. De meeste Belgen zijn wel al eens met de wagen op reis gegaan en hanteren ook vaak een lijstje met zaken die ze niet mogen vergeten. Maar één ding blijken vele chauffeurs die op reis gaan met een dieselwagen te vergeten: het AdBlue-niveau van de wagen controleren.

Brandstof, MAES, Tips
Problemen met dieselwagen tijdens je reis omdat de AdBlue-tank leeg is
Problemen met dieselauto’s vanwege het niet bijvullen van AdBlue komen vaker voor dan men zou denken.
Volgens VAB zijn er een kwart meer pechgevallen bij dieselauto’s omdat bestuurders dit niet hebben gecontroleerd voordat ze op reis gingen. Vergeet dus niet om het AdBlue-niveau van je auto te controleren. Dit wordt vaak tijdens een onderhoudsbeurt in de garage gedaan, maar je kunt dit ook eenvoudig zelf controleren en bijvullen!
Je kunt natuurlijk wachten tot het waarschuwingslampje gaat branden, maar stel je voor dat dit pas gebeurt wanneer je al ergens in het midden van Frankrijk bent. Natuurlijk is AdBlue daar ook verkrijgbaar, maar het is toch gemakkelijker om dit thuis al even te controleren en indien nodig bij te vullen. Je kunt hiervoor naar de garage gaan, maar meestal brengt dit extra kosten met zich mee terwijl het bijvullen heel eenvoudig is.
Haal je AdBlue bij MAES!
Bij een groot aantal van onze tankstations kun je AdBlue in de winkels krijgen of zelfs aan de pomp. Het wordt aanbevolen om meteen goed bij te vullen, vaak wordt aangeraden om een minimum van ongeveer 4 liter te hebben, hoewel dit van merk tot merk kan verschillen. De juiste informatie kun je altijd vinden in de handleiding of bij je garage.
Belangrijk om te weten is dat de AdBlue-vuldop niet bij alle modellen naast de dieseltankdop zit. Soms kan deze zich onder de motorkap of in de kofferbak bevinden.
Gaat je waarschuwingslampje branden?
Als het lampje gaat branden terwijl je onderweg bent, raak dan niet meteen in paniek. Het werkt niet zo snel als het lampje van de brandstof. Wanneer het AdBlue-lampje gaat branden, heb je meestal nog wel even, hoewel het natuurlijk wel wordt aangeraden om dit snel bij te vullen. Vaak werken de waarschuwingslampjes in 3 fasen. Een wit of neutraal licht betekent dat je nog ongeveer 2.000-3.000 km kunt rijden voordat de AdBlue op is.
Een geel of oranje lampje is de tweede fase en dit komt meestal wanneer je nog maar ongeveer 1.000 km kunt rijden. Als het lampje rood wordt, zit je echt in de problemen en is het reservoir leeg. Mogelijk kun je dan zelfs de motor niet meer starten nadat deze is uitgezet en loop je het risico de motor te beschadigen als je hiermee blijft rijden.
Met de dieselwagen op reis? Dan kan je hier nog enkele handige tips terugvinden.
Heb je vragen rond onze tankkaarten?
Aarzel niet om ons te contacteren.